نقش جوانان در سیاست
انجنیر محمد عبید شاغاسی انجنیر محمد عبید شاغاسی

كي از راه هاي پيشرفت و ترقي كشور ها سرمايه گذاري بر روي جوانان و نسل آينده شان مي باشد.

نسل جوان به عنوان نيروي فعال و متحرك، پرتلاش و با احساس ميتواند نقش خوبي در پيشرفت يك جامعه داشته باشد.

 

با پايان يافتن سه دهه جنگ و درگيري در افغانستان و بوجود آمدن زمينه تحصيل، جوانان كشور روز به روز به رشد و توسعه كشور علاقمند به جذب مراكز فرهنگي شده و يا اقدام با ايجاد انجمن ها و اتحاديه هاي جوانان به فعاليت در عرصه هاي سياسي ، اجتماعي ،فرهنگي و اقتصادي كشور مي پردازند.

 

ميراحمد جوينده عضو مجلس نمايندگان كشور علل علاقمندي جوانان را در عرصه هاي سياسي ،اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور، تامين دموكراسي نسبي، گسترش فعاليت رسانه ها در كشور و دسترسي جوانان به تكنالوجي ميداند.

 

در ساير كشورهاي جهان هر روز نقش جوانان در سياست برجسته مي گردد، اما سه دهه جنگ در افغانستان باعث شد تا عده اي از رهبران سياسي از جوانان استفاده سوء كرده و مانع پيشرفت جوانان در عرصه هاي مختلف گرديدند.

 

چون اكثر جوانان امروز در حوادث وجنگ هاي 30 سال اخير شامل نبودند، زمینه آن فراهم شده تا جوانان به جاي قوم، سمت و مذهب به مردم سالاري بينديشند، كه اين مي تواند باعث ترقي وپيشرفت كشور گردد .

 

با اشاره براينكه فعلاً حضور جوانان درمسايل سياسي كشور، مخصوصا دولت و پارلمان كم رنگ مي باشد، گفت:‌ جوانان خود بايد ابتكار را بدست گيرند و باعبور از مرز هاي قومي، قبيله يي ومذهبي، به حيث سرمايه ها و ذخاير فكري و ملي كشور تلاش كنند تا فراقومي، لساني ومذهبي عمل كنند تا اينكه بتوانند حمايت مردم كشور را بدست آورند.

 

به باور اين عضو مجلس نمايندگان، فعلاً دو وسيله عمده، جامعه مدني ورسانه ها ، ورزش وفرهنگ از چيزهايی است كه با استفاده از آن ها جوانان مي توانند به عالي ترين وبلندترين مقام ها در عرصه هاي سياست، ‌اقتصاد ، فرهنگ و... دست پيدا كنند.

 

هر چند درحال حاضر شاهد حضور و فعاليت جوانان در عرصه سياست وساير عرصه ها در كشور هستيم اما آن چنان كه بايد دولت زمينه رشد مفكوره هاي جوانان واستفاده از نظر وانديشه هاي آنان را ايجاد ميكرد، نكرده است.

 

در همين حال ظاهر غوث معين امور جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ مي گويد: هيچ كشوري بدون در نظر گرفتن مشاركت وسيع جوانان در مسائل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي نمي تواند به پيشرفت وترقي دست پيدا كند.

 

هرگاه زمينه تبارز فكر وانديشه جوانان در كشور ميسر شود آنان نقش عمده در بازسازي كشور ايفاء‌ خواهند كرد.

 

وي در رابطه به اينكه معينيت امور جوانان براي رشد افكار و انديشه هاي جوانان چه كارهايي انجام داده است، مي گويد:‌ معنيت امور جوانان يك ارگان طراح و برنامه ريز است وبيشتر كوشش مي كند تا زمينه كار را براي جوانان فراهم سازد.

 

آنان با راه اندازي برنامه ملي جوانان كوشش مي كنند تا ظرفيت جوانان را بلند برده و آنان را در عرصه حكومت داري شريك سازند.

 

وي با بيان اينكه افغانستان به جوانان نياز دارد از جوانان خواست كه در تمام عرصه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي وبازسازي كشور نقش داشته باشند.

 

با همت جوانان ، صلح در كشور تامين خواهد شد وجوانان مي توانند كشور را به هرطرف كه خواسته باشند سوق دهند.

 

معين امور جوانان از تمامي قشر جوان خواست: تاملي بينديشند، ملي فكر وعمل كنند و با تفاهم، با احترام به نظريات يكديگر با تبادل افكار و انديشه هايشان، افغانستان را آباد سازند.

 

با اين حال عنايت الله گوهري مسئول بخش فرهنگي اتحاديه جوانان افغانستان در ناحيه .

 

به عقيده من هرگاه به جوانان نقش بيشتري در عرصه حكومت داري داده شود كشور به سوي پيشرفت وترقي گام خواهد برداشت.

 

كشور جاپان درحال حاضر 80 در صد بودجه خود را به رشد فكر، علم و تخصص جوانان اختصاص داده است.

 

با این حال ، او خواستار راه اندازي سيمينار ها و وركشاپ هاي براي رشد فكري جوانان كشور گرديد.

 

گفته مي شود در حال حاضر بيش از 65 درصد جمعيت كشور را جوانان تشكيل ميدهد.

 

فراهم نشدن زمينه تحصيلات عالي براي جوانان و نبود زمينه كار براي آنان پس از فراغت از مكاتب و دانشگا ها، فشار عنعنوي و ازدواج هاي پيش از وقت از عمده مشكلاتي است كه جوانان كشور با آن روبرو هستند.

 

عدم در نظر گرفتن سهمي براي جوانان درروند تصميم گيري هاي كشور، انتقاد ديگري است كه جوانان آن را به دولت وارد ميكنند.

 

آگاهان به اين باورند باتوجه به وضعيت كنوني افغانستان، هرگاه به نسل جوان كشور نقش بيشتر وزيادتري در فعاليت هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ... داده شود، شاهد تحول وتغيير چشمگير و مثبت در كشور خواهيم بود.

 

به باور آنان، جوانان ميتوانند روحيه نژادپرستي را به روحيه ملي گرايي در كشور تبديل كنند.


October 19th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي